De evolutie van de koplamp: adaptieve verlichting, LED, matrix LED en infrarood
17-11-2024 | Autofabrikanten ontwikkelen doorlopend nieuwe verlichtingssystemen. Betere verlichting vergroot de verkeersveiligheid en het comfort bij slecht zicht. Een van de trends op verlichtingsgebied is de opkomst van adaptieve grootlichtsystemen. Met ingeschakeld grootlicht kan de bestuurder immers verder vooruitkijken dan met dimlicht, namelijk 40 tot 100 meter. Dit is vooral nuttig op wegen met weinig of geen straatverlichting. Wanneer je andere voertuigen nadert, moet je het grootlicht uitschakelen om andere weggebruikers niet te verblinden.
Diagnose stellen en meten aan (intelligente) sensoren: hier moet je op letten
17-10-2024 | Het controleren van meetwaarden (parameters) is een vaak genomen stap tijdens diagnose stellen. Dat is logisch, want de motorregeleenheid heeft gegevens zoals de luchtdruk, brandstofdruk en verschildruk nodig om juist te functioneren. Wanneer er met deze sensorwaarden iets misgaat, zal de motor anders reageren dan wanneer deze correct zijn.
15-09-2024 | Eind dit jaar vertrekken we uit Amsterdam en openen we ons nieuwe kantoor in Heemskerk. Trots op deze volgende stap, een prachtige nieuwe locatie met alle ruimte. Ook de Automotive Academy trainingslocatie Amsterdam sluit haar deuren en verhuist naar Heemskerk. Vanaf 2025 starten de eerste trainingen in Heemskerk. Wij kijken ernaar uit om vanaf 2025 het nieuwe jaar te starten vanuit Heemskerk!
Diagnose aan elektronische storingen: zo kan het ook!
21-08-2024 | In de werkplaats kunnen storingen tot flinke uitdagingen leiden. Vooral als verschillende bevindingen elkaar tegenspreken, of als de verkeerde conclusie uit een meting wordt getrokken. Elektronica werkt volgens natuurkundige principes. Gelukkig is natuurkunde is een van de weinige aspecten van autotechniek die níet verandert. Als we op een gestructureerde manier diagnose stellen aan een elektronische storing dan vinden we altijd de oplossing. In dit praktijkvoorbeeld draait alles om de Wet van Ohm.
Aircoservice aan EV’s en hybrides: kleine fouten met grote gevolgen
20-07-2024 | De groeiende populariteit van elektrische en hybride voertuigen zorgt voor een groeiende vraag naar aircoservice voor deze voertuigen. Merkgebonden en universele autobedrijven krijgen hier in de werkplaats vaker mee te maken. Voor onderhoud en reparatie aan aircosystemen van EV’s, hybrides en plug-in hybrides is specifieke kennis nodig. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laten we zien welke fouten er worden gemaakt, wat de gevolgen zijn en hoe het mogelijk is om dit te voorkomen.
Diagnose stellen bij mengselregelingproblemen: zo pak je dat aan
04-07-2024 | Storingen met betrekking tot de mengselregeling van de motor kunnen lastig zijn. Dat merken we bij AutoNiveau niet alleen tijdens de (diagnose-)trainingen die wij geven. Ook onze technische helpdesk krijgt veel vragen over dit onderwerp. Gemiddeld meerdere keren per dag. Bij een storing in de mengselregeling is het belangrijk om de juiste stappen te nemen en om na elke stap de juiste conclusie te trekken. Met deze aanpak win je het uiteindelijk van de storing! Aan de hand van een praktijkcase willen we je meenemen in een diagnoseproces dat leidde tot een verrassende uitkomst.
Revisie NEN9140 Veilig werken aan e-voertuigen
18-06-2024 | In juni 2024 is de norm herzien en daardoor praktischer en duidelijker geworden. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de versie uit 2019.
Update SERMI: één veiligheidscertificaat voor alle autofabrikanten
06-02-2024 | Het is officieel, de nieuwe invoeringsdatum is 1 april 2024. Vanaf 1 april ben je verplicht om over een SERMI-certificaat te beschikken als je werkt aan alle onderdelen die te maken hebben met diefstalpreventie, zoals sleutels inleren, sloten vervangen en software-updates uitvoeren aan beveiligde elektronicamodules.
Kopzorgen na cilinderkoprevisie VW Polo 1.2 TSI
26-07-2023 | De telefonische helpdesk van AutoNiveau kan veel problemen op afstand oplossen. Soms vraagt een storing om een diagnose op locatie. Een autobedrijf nam contact met ons op. Ze hadden een Volkswagen Polo 1.2 TSI (motorcode CJZC) waarmee ze vastliepen. De autotechnicus wilde graag met ons overleggen om te vragen of hij iets over het hoofd had gezien.
Werken aan elektrische voertuigen: regel het Aanwijsbeleid!
21-06-2023 | De automotive werkplaats verandert in een hoog tempo. Steeds meer mobiliteitsbedrijven krijgen te maken met hybride, plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen. Wat zijn precies de regels? Waar liggen de risico’s? En waarom is een goed Aanwijsbeleid zo belangrijk?
Oprichter Ruud Beukers verlaat AutoNiveau
28-03-2022 | Ruud Beukers verlaat AutoNiveau op 1 april 2022, na een dienstverband van bijna 17 jaar. Beukers richtte AutoNiveau samen op met Danny Franse, op 1 oktober 2005. Samen hebben ze het bedrijf laten uitgroeien tot 10 vestigingen in heel het land waar automotive-trainingen gegeven worden, ook namens Koskamp Opleidingen en Automotive Academy.
09-11-2021 | Naast opleiden heeft goede ondersteuning van onze klanten binnen AutoNiveau hoge prioriteit. Om de volgende stap hierin te maken, stappen we vandaag over naar een nieuw ticketsysteem voor onze technische helpdesk.
24-02-2022 | Vanaf aanstaande vrijdag 25 februari is het dragen van een mondkapje niet langer verplicht. Dit betekent dat het mondkapje nergens in onze gebouwen meer gedragen hoeft te worden. De klaslokalen waar klassikale trainingen worden gegeven, worden nog altijd goed geventileerd. Handschoenen en mondkapjes blijven beschikbaar op locaties voor vrijwillig gebruik.
Succesvolle Tesla diagnoses
20-10-2021 | AutoNiveau en EDGe Mobility gebruiken de Tesla-diagnoseapparatuur nu ruim een half jaar en met succes. Graag delen we enkele voorbeelden om te laten zien wat er zoal mogelijk is met deze apparatuur.
01-10-2021 | Op 7 september kondigde WE-POWER samen met haar partners Innovam, AutoNiveau, EDGe Mobility en BOVAG een campagne aan voor veilig werken aan de ZEV: de Zero Emission Vehicle. Het hoogtepunt van de campagne is de uitreiking van de ZEV Safety Award, voor de veiligste werkplaats van Nederland. Het aanmelden van een autobedrijf is vanaf nu mogelijk.
29-09-2021 | Steeds meer autofabrikanten maken gebruik van ‘beveiligde diagnose’. Dit betekent dat de diagnosetester een auto moet vrijschakelen voordat er bepaalde diagnosefuncties gebruikt kunnen worden. Fabrikanten hebben verschillende manieren waarop dit technisch werkt.
15-09-2021 | Een praktisch, maar ook heel goed bericht: onze Koskamp-vestiging in Nijmegen is 15 september verhuisd naar een prachtige, state-of-the-art locatie in Arnhem aan de Driepoortenweg 15.
30-08-2021 | De zomervakantie is voorbij. Dat betekent dat de trainingen weer gaan beginnen. Wel worden op de trainingslocaties nog extra maatregelen getroffen om zo veilig mogelijk te werken, dit om jouw en onze veiligheid te waarborgen.
17-05-2021 | AutoNiveau heeft sinds kort toegang tot de diagnosetester van Tesla. Deze tester heeft de naam Tesla Toolbox. Met deze diagnosetester kunnen wij samen met u diagnose stellen aan Tesla’s. Het uitlezen van een Tesla kan op twee manieren.
20-04-2021 | Op 22 maart 2021 hebben alle deelnemers van het technisch opleidingsplan een persoonlijke vouchercode ontvangen. Deze voucher is tot en met 31 december 2021 te verzilveren voor één online Pass Thru-training.
Originele Tesla-diagnoseapparatuur
Geplaatst op: 06-04-2021
AutoNiveau heeft sinds enkele weken de beschikking over de originele Tesladiagnoseapparatuur. Hiermee kan op afstand een Tesla worden uitgelezen en diverse instellingen worden gemaakt. Hierdoor worden onze partners, waaronder alle EDGe Mobility-bedrijven, nog beter ondersteund.
Danny Franse verlaat AutoNiveau
Geplaatst op: 01-04-2021
Danny Franse verlaat AutoNiveau op 1 april 2021, na een dienstverband van ruim 16 jaar. Franse richtte AutoNiveau samen op met Ruud Beukers, op 1 oktober 2005. Samen hebben ze het bedrijf laten uitgroeien tot 10 vestigingen in heel het land waar automotive-trainingen gegeven worden, mede namens Koskamp Opleidingen en Automotive Academy.
Issues met het resetten van het onderhoud
Geplaatst op 24-03-2021
Het vernieuwde ASSYST systeem van Mercedes-Benz meet dynamisch de onderhoudsbehoefte van de auto. Na het uitvoeren van het onderhoud kun je de service resetten. We zien dat na het resetten van het voertuig soms een incorrecte nieuwe interval berekend wordt door het ASSYST systeem. Om de service-indicatie te herstellen moet het ASSYST systeem opnieuw geïnitialiseerd worden.
Geplaatst op 10-03-2021
Het demissionair kabinet heeft op maandag 8 maart geen verdere versoepelingen aangekondigd binnen de Corona-maatregelen, maar wel een aantal ‘correcties’ bekend gemaakt. Eén daarvan is voor ons en u van groot belang: we mogen weer trainen!
Geplaatst op: 03-02-2021
Helaas is het einde van de Lockdown nog niet in zicht. Om deelnemers van het technisch opleidingsplan toch door te kunnen laten gaan met zijn of haar ontwikkeling, heeft AutoNiveau alternatieven voor klassikale trainingen ontwikkeld.
Geplaatst op: 06-01-2021
Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om een after-market trekhaak set te coderen op het nieuwe MQB-Evo platform van de VAG groep.
Taalaanpassing instrumentenpaneel
Geplaatst op: 04-01-2021
Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om de taal van het instrument aan te passen van: Renault Clio V vanaf 2019 en Renault Captur II vanaf 2020. Benieuwd naar alle diensten van AutoNiveau Remote Diagnostics?
Geplaatst op: 23-12-2020
We komen in toenemende mate uitdagingen met het dieseladditief systeem van de PSA groep tegen. Veelal uiten deze zich in de foutcodes P1434 en P1435. Wij geven onze gebruikers graag meer achtergrondinformatie.
Geplaatst op: 21-02-2019
In 2018 is AutoNiveau gestart met de introductie van 4-kanaals oscilloscopen van het merk Pico, welke worden toegepast in onze trainingen. Bij verschillende bedrijven was en is er interesse om in deze apparatuur te investeren om diepgaande diagnose mogelijk te maken.
Geplaatst op: 24-07-2018
Om in de toekomst het huidige service level van de werkplaats van Terlouw Diesel Center B.V. te kunnen waarborgen zijn werkplaatsdocumentatie, OEM diagnosesoftware en software updates van essentieel belang.
Geplaatst op: 06-03-2018
Inmiddels hebben we 2 jaar ervaring met alle mogelijkheden van AutoNiveau Remote Diagnostics en kunnen we steeds meer diensten aanbieden. Om alle Remote Diagnostics tips en tricks met de aangesloten bedrijven te delen verzorgen we ARD gebruikersdagen.
Geplaatst op: 17-10-2017
AutoNiveau zal op 15 en 16 november 2017 wederom aanwezig zijn op AMT Live in Rosmalen. Hier worden door ons enkele kennissessies verzorgd waarbij de Elektrische Auto centraal staat en wordt stilgestaan bij de veranderingen die deze auto's met zich meebrengen.
Hybride en elektrische auto 2.0
Geplaatst op: 11-08-2017
De laatste maanden is er veel nieuws over auto's met een elektrische aandrijflijn. Steeds meer fabrikanten hebben hun eerste elektrische auto inmiddels gelanceerd of gaan dit binnenkort doen.
Geplaatst op: 20-06-2017
Een gebruiker van de AutoNiveau Remote Diagnostics kreeg een Honda CRV 2.2 CTDi binnen met een brandend roetfilterlampje. Bij nader onderzoek van de garagist bleek dat de eigenaar van het voertuig deze alleen gebruikte om korte afstanden mee te rijden, logisch dat het roetfilter verzadigd raakt.
Geplaatst op: 20-05-2017
We stonden weer voor een mooie uitdaging. Eén van onze klanten zoekt contact op met de volgende twee vragen over een 2005 Nissan X-Trail:
Vraag 1: Als ik van dit voertuig de leesspoel bij het contactslot vervang, moet deze dan ingeleerd worden?
Re-crash-configuratie met ARD
Geplaatst op: 10-05-2017
Het Volkswagen Pre-Crash systeem, in onder andere de Golf VII, zorgt voor maximale veiligheid van de inzittende tijdens een ongeval.
Geplaatst op: 27-12-2016
Zoals je wellicht op onze Facebook pagina hebt kunnen lezen hebben we getest of het ons lukt om via de AutoNiveau Remote Diagnostics een gebruikte Valeo BSI van een Peugeot 207 geconfigureerd en ingeleerd te krijgen.
Introductie Remote Diagnostics
Geplaatst op: 11-11-2016
Op afstand programmeren met Remote Diagnostics. Met de Remote Diagnostics-interface kan de helpdesk van AutoNiveau (het ‘Autoniveau Servicecenter’) via internet de auto overnemen en advies geven.