Kopzorgen na cilinderkoprevisie VW Polo 1.2 TSI

Praktijkvoorbeeld Volkswagen Polo: de auto, de klachten, de foutcodes en de voorgeschiedenis

26-07-2023 | De telefonische helpdesk van AutoNiveau kan veel problemen op afstand oplossen. Soms vraagt een storing om een diagnose op locatie. Een autobedrijf nam contact met ons op. Ze hadden een Volkswagen Polo 1.2 TSI (motorcode CJZC) waarmee ze vastliepen. De autotechnicus wilde graag met ons overleggen om te vragen of hij iets over het hoofd had gezien.

Nadat we samen met de autotechnicus een aantal diagnosestappen hadden doorlopen, besloten we over te gaan tot een praktijkdiagnose bij AutoNiveau. Dat was het begin van een leerzaam diagnoseproces, zoals je hier kunt lezen.

Praktijkvoorbeeld Volkswagen Polo: de auto, de klachten, de foutcodes en de voorgeschiedenis

Merk/model: Volkswagen Polo 1.2 TSI
Bouwjaar: 2015
Motorcode: CJZC
Klacht: Motor loopt niet goed na cilinderkoprevisie

De voorgeschiedenis

De auto, een Volkswagen Polo 1.2 TSI uit 2015 met motorcode CJZC, komt bij het autobedrijf binnen voor regulier onderhoud. Bij het naar binnen rijden valt op dat er een rammel onder het klepdeksel vandaan komt. Na onderzoek blijkt er speling op de uitlaatnokkenas te zitten. Het autobedrijf voert een cilinderkoprevisie uit. Daarna wil de motor niet meer goed lopen.

Klachtomschrijving

Na de cilinderkoprevisie rijdt de auto niet lekker. Tijdens accelereren en bij hogere constante snelheden houdt de motor in. De autotechnicus geeft aan dat het voelt alsof er een bougiekabel slecht is. Stationair loopt de motor prima en er zijn geen foutcodes opgeslagen. De viergastestwaarden laten een rijk mengsel met een slechte verbranding zien. De fueltrims worden naar arm afgeregeld (-14%).

Uitgevoerde werkzaamheden

Het bedrijf heeft de volgende diagnosestappen uitgevoerd voordat de auto voor een praktijkdiagnose bij AutoNiveau binnenkomt:

  • Cilinderlektest
  • Compressiemeting
  • Bougies en bobines vervangen
  • Distributietiming mechanisch gecontroleerd
  • Injectoren laten testen en reinigen door een revisiebedrijf
  • Inlaattraject afgerookt
  • Cilinderkoprevisie

Praktijkdiagnose

Nadat de auto bij ons op locatie is gebracht, gaan we aan de slag. Er is duidelijk iets mis met de motor. Stationair loopt hij redelijk maar niet helemaal 100%. Op toeren zijn duidelijk misfires hoorbaar en de motor ploft wat in de uitlaat. We beginnen met de volgende metingen met de Picoscope:

  • Een rondlooptest
  • Een combinatiemeting

De rondlooptest kan uitwijzen of we een cilinder specifiek probleem hebben, of een cilinder algemeen probleem. Voor de meting sluiten we de scope aan op de krukassensor. Met de Picoscope kan je met een rekenprogramma de krukasversnelling terugzien. Zo zie je of er een misfire probleem is, en op welke cilinder of cilinders de misfire voorkomt.

De combinatiemeting laat zien of de distributietiming in orde is. Met de scopemeting leg je de signalen van de krukassensor en de nokkenassensoren tijdens de volledige arbeidscyclus (720 graden) vast. Voor deze meting heb je de voorbeeldsignalen nodig van dezelfde motor die goed werkt.

Sensoren lastig bereikbaar

Helaas is het meten van de sensorsignalen bij deze motor gemakkelijker gezegd dan gedaan. De krukassensor zit bij deze auto op een onbereikbare positie. Bij de motor-ECU zitten breekbouten die je moet uitboren voordat je een meting kunt uitvoeren. Ook heeft deze motor maar één nokkenassensor op de inlaatzijde. Het nadeel is dat de uitlaattiming niet met een meting gecontroleerd kan worden.

Anders meten

Er is een andere mogelijkheid om zonder toegang tot de sensoren toch een meting te doen. Dit doen we met de WPS500X druktester van Pico. Met de druktester controleren we de ademhaling van de motor. Maar voordat we de meting uitvoeren, doe ik eerst een andere controle. De viergasmeting laat namelijk een wisselend rijk mengsel met veel HC’s zien. Ook is er na de koude start een benzinelucht te ruiken. Ik verdenk de injectoren. Met een korte test kunnen we uitsluiten of deze goed afdichten.

Drukmeting: foute boel

Tijdens de druktest laten we de motor warmlopen en zetten we de brandstofdruk als ‘live data’ in beeld. Bij het uitzetten van de motor meten we de brandstofdruk tussen de injectoren en de brandstofpomp. De brandstof kan tussen deze twee punten nergens naartoe. Door de warmte in de motorruimte zal de druk moeten stijgen. Tijdens een druktest zie ik dat de brandstofdruk na het uitzetten van de motor direct daalt. Dat is foute boel. Er lekt ergens tussen de injectoren en de brandstofpomp benzine weg.

Lekkage

De hoofdverdachten voor de brandstoflekkage zijn de injectoren. De vraag is welke injectoren. Om dit te ontdekken, demonteer ik de bougies. De warmte in de cilinderruimte zorgt ervoor dat de benzine verdampt. Je ziet dus niet snel vloeibare benzine op een zuiger liggen. Op de viergastester geeft de HC-meetwaarde aan of er onverbrande gassen aanwezig zijn. Ik stop het meetinstrument via het bougiegat in elke cilinder. Bij cilinder 1 en 2 schiet de HC-waarde boven de 20.000 en daarna out of range. Deze injectoren staan duidelijk te lekken.

Contact met het autobedrijf

We nemen contact op met het autobedrijf. De injectoren waren getest en gereinigd. Het probleem met de lekkende injectoren hadden ze niet zien aankomen. Het autobedrijf besluit om vier nieuwe injectoren te monteren in de hoop dat het probleem is opgelost. Maar helaas. Het probleem is niet weg. Na het vervangen van de injectoren komt de motor wel goed door de brandstofdruktest.

Verder met diagnosestellen

We gaan verder met onze diagnose en voeren een cilinderdrukmeting uit. We demonteren een bougie en plaatsen de drukmeter in de cilinder (zie onderstaande afbeelding). Tijdens deze meting vindt in deze cilinder geen verbranding plaats. De motor loopt tijdens de test op een cilinder minder. Zo kunnen we de ademhaling van de betreffende cilinder controleren. Uit de ademhaling valt veel informatie te halen.

Cilinderdrukmeting Volkswagen Polo 1.2 TSI CJZC: het plaatsen van de drukmeter in de cilinder.

Voorbeeld van een goede meting

Om te laten zien hoe een goede meting er uit ziet, heb ik het onderstaande voorbeeld uit de database van Pico gehaald. We zien hier een complete arbeidscyclus van de verbrandingsmotor. Deze duurt precies 720 graden van BDP naar BDP. De arbeidscyclus bestaat uit vier slagen. Deze heb ik in de meting gezet. Onderaan staan de krukasgraden afgebeeld. Links van de grafiek staat de gemeten druk. Deze meting bevat veel nuttige data. De meetmogelijkheden zijn ongekend groot. Maar voor nu wil ik het bij deze praktijkcase van de Volkswagen Polo houden. 

Cilinderdrukmeting Volkswagen Polo 1.2 TSI CJZC: voorbeeldmeting Pico met verschillende meetwaarden.

Drukmeting uitgevoerd

We hebben de drukmeting uitgevoerd. De meetwaarden staan in de onderstaande afbeelding. In de meting heb ik twee opvallende punten gemarkeerd:

  • Punt 1 is het einde van de arbeidsslag en het begin van de uitlaatslag. Op dit moment opent de uitlaatklep. De onderdruk die aanwezig is, valt bij het openen van de uitlaatklep terug naar atmosferische druk. Dit proces verloopt bij deze meting niet in een eenparige lijn. We kunnen door eerder uitgevoerde metingen zeggen dat bij een correcte timing de uitlaatklep op ongeveer 170 graden na BDP zal openen. Bij deze Polo zien we, als we als we de cursors gebruiken, dat dit pas bij ongeveer 182 graden gebeurt. De uitlaatklep opent terwijl de zuiger al omhoog gaat. Dit is duidelijk te laat.
  • Punt 2 is het einde van de uitlaatslag en het begin van de inlaatslag. De uitlaatklep sluit en de inlaatklep opent. Op het moment dat de inlaatslag begint, en de zuiger naar beneden gaat, is een drukpuls zichtbaar. Dit is onaannemelijk en kan duiden op een timingprobleem.

Cilinderdrukmeting Volkswagen Polo 1.2 TSI CJZC: de uitlaatklep opent te laat (punt 1). Op het moment dat de inlaatslag begint en de zuiger naar beneden gaat, is een drukpuls zichtbaar (punt 2).

De meting bevat een aantal indicatoren die wijzen op een timingprobleem aan de uitlaatzijde. De volgende stap is het uitvoeren van een mechanisch onderzoek om te ontdekken wat de oorzaak kan zijn.

Conclusie

Tijdens het mechanisch onderzoek ontdekken we dat de motor een timingprobleem heeft. Door verkeerd gebruik van het timinggereedschap staat de uitlaatnokkenas niet 100 procent op tijd. De motor-ECU legt geen foutcode vast omdat er op de uitlaatzijde geen nokkenassensor zit. De drukmeting geeft veel informatie over de mechanische staat van de motor.

Dit kan veel onnodig sleutelwerk voorkomen omdat we gerichter kunnen zoeken waar het probleem zich bevindt. Na het opnieuw en correct afstellen van de nokkenastiming van de Volkswagen Polo is het probleem opgelost.

Trainen bij AutoNiveau

Een grondige diagnose bestaat uit het volgen van de juiste stappen en het gebruik van de juiste hulpmiddelen. Wil je jouw diagnosevaardigheden verbeteren? En wil je leren hoe je met behulp van
scopemetingen en mechanisch onderzoek storingen kan verhelpen? Schrijf je in voor het Technisch Opleidingsplan!

Als deelnemer van het Technisch Opleidingsplan werk je aan het aanscherpen van jouw diagnosevaardigheden en ga je zelf aan de slag met diagnose stellen aan echte auto’s. Soms is het nodig om verschillende hulpmiddelen te gebruiken om de oorzaak te vinden, maar uiteindelijk kom je uit bij een oplossing.

Interessant voor jou

Smart Remote

De Smart Remote is de nieuwste remote. De Smart Remote is te gebruiken met iedere PC, laptop of tablet met Wifi via een unieke online website. De Smart Remote is een vereiste interface om gebruik te kunnen maken van AutoNiveau Remote Diagnostics.

VAG VAS 6154 (ODIS) + USB-kabel

De VAS 6154 is de originele fabrieksinterface voor de VAG ODIS diagnose software. De VAS 6154 wordt met USB-kabel geleverd.

AutoNiveau Pass Thru coaching on the job

Met Pass Thru coaching on the job haal je één van onze specialisten in huis. Onze specialist komt in de praktijk demonstreren wat Pass Thru inhoud en hoe het in zijn werk gaat.