Pass Thru, je hebt er waarschijnlijk al het een en ander over gehoord, maar wat is het nu eigenlijk en wat zijn de mogelijkheden? Met Pass Thru kun je o.a. toegang krijgen tot merkspecifieke documentatie, software en TSB’s (Technisch Service Bulletins). Het is afhankelijk van je abonnement bij de betreffende fabrikant en je werkplaatsapparatuur wat de mogelijkheden zijn. Je kunt bij de fabrikant (tegen betaling) bedradingsschema’s of procedures inzien die erg handig kunnen zijn bij het oplossen van storingen.
Met Pass Thru heb je zelf een inlog bij de fabrikant en de mogelijkheid om op OE-niveau te werken. Je moet je dus wel registreren bij de betreffende fabrikant. Vaak is de registratie gratis, maar soms kunnen er kosten aan verbonden zijn. Tijdens de registratie kan gevraagd worden naar een creditcardnummer, bedrijfsnummer etc.
We krijgen steeds vaker te maken met software gerelateerde fouten en complexe elektronische systemen. Voertuigen waarvan door een softwarefout de verbrandingsmotor ‘misfires’ registreert bijvoorbeeld. Vervolgens stel je de diagnose, heeft het voertuig misfires vanwege een slechte ontsteking, inspuiting of heeft de motor compressieverlies waardoor de motorcomputer de misfire registreert? Door systematisch diagnose te stellen komt er naar voren dat de ontsteking, inspuiting en compressie in orde zijn. Toch komt de foutcode op misfire terug. Je gaat op zoek naar TSB’s, misschien is het toch een bekende fout. Om bij deze TSB te komen, log je in bij de fabrikant. In de TSB wordt het probleem omschreven en blijkt de oplossing het uitvoeren van een software-update.
Voor het uitvoeren van de software-update heb je een geschikte interface nodig. Deze interface communiceert met de OE-tester (Pass Thru) en het voertuig. De interface moet wel beschikken over het juiste communicatieprotocol. Als je de juiste interface hebt en de OE-tester op de laptop hebt geïnstalleerd kan het updaten van het voertuig beginnen!
Bij de AutoNiveau helpdesk komen er vaak vraagstukken binnen waarbij het noodzakelijk is om een software-update uit te voeren om het probleem te verhelpen. Het kan in de praktijk enorm veel tijd besparen om zelfstandig de juiste documentatie op te vragen en zelf de software te laden. Een aantal merken heeft tegenwoordig bijvoorbeeld geen serviceboekje meer in het voertuig, maar hier kun je het serviceboekje in het voertuig schrijven en bij de fabrikant registreren.
Om voorbereid te zijn op de toekomst bij het uitvoeren van onderhoud, moet je bekend zijn bij de fabrikant om het digitale service boekje in te kunnen vullen. Concreet betekent dit een account aanmaken bij de fabrikant. Met een account kun je dan bij de fabrikant te kennen geven welk onderhoud je aan het betreffende voertuig hebt uitgevoerd. Het is soms ook al mogelijk om het onderhoud te registreren in het voertuig, hiervoor is Pass Thru nodig om met de fabriekstester het onderhoud in het voertuig te schrijven.
Aan de slag met Pass Thru, maar behoefte aan ondersteuning? Bekijk de mogelijkheden van onze support services. We bieden online trainingen, DSR handleiding, support en coaching.