Beveiligde diagnose
Geplaatst op: 29-09-2021
Steeds meer autofabrikanten maken gebruik van ‘beveiligde diagnose’. Dit betekent dat de diagnosetester een auto moet vrijschakelen voordat er bepaalde diagnosefuncties gebruikt kunnen worden. Fabrikanten hebben verschillende manieren waarop dit technisch werkt. De meeste methodes hebben gemeen dat de diagnosetester verbinding moet hebben met de fabrikant. Beveiligde diagnose is ontwikkeld om voertuigen beter te beschermen tegen cybercriminaliteit. In de toekomst zullen alle autofabrikanten beveiligde diagnose gaan toepassen omdat dit verplicht is vanuit regelgeving.
FCA-groep
De eerste voertuigen van Fiat/Chrysler met een secure gateway-module (SGW) kwamen uit in 2018. Vanaf 2019 hebben vrijwel alle auto’s een dergelijke module. De communicatie tussen de diagnosetester en de modules in de auto verloopt altijd via de SGW-module. Deze zal de meeste communicatie blokkeren zolang de SGW-module niet is ontgrendeld. Het resetten van de service-indicator is bijvoorbeeld niet mogelijk zonder de SGW-module te hebben ontgrendeld. Het ontgrendelen van de SGW-module doe je met de OEM diagnosetester.
Daarnaast zijn er universele diagnosetesters gecertifieerd die ook deze functies hebben. Hiervoor is het noodzakelijk om een account te hebben bij de fabrikant. Nadat er is ingelogd bij dit account kan er een abonnement worden gekocht voor het ontgrendelen van de SGW-module met een universele diagnosetester. In de diagnosetester kan er vervolgens worden ingelogd met het account van de fabrikant. Daarna ontgrendel je in de diagnosester de SGW-module.
Renault en Dacia
De eerste voertuigen van Renault en Dacia met beveiligde diagnose kwamen op de markt in 2020. Op dit moment is het alleen nog mogelijk om de voertuigen vrij te schakelen met de OEM-diagnosetester of een Pass-thru-programma van Renault. Wanneer de auto niet is vrijgeschakeld, zijn verschillende aanpassingen aan het voertuig niet uit te voeren, zoals kalibratie en configuratieveranderingen. Om de auto te kunnen vrijschakelen via Pass-thru moet er een programma worden gekocht en een fysieke token. Een fysieke token is een usb-stick die nodig is tijdens het gebruik van het programma. Zowel de fysieke token als ook het programma kunnen worden aangeschaft nadat er een account is gemaakt op het portal van Renault. Met een geschikte pass-thru interface aangesloten op het voertuig en een laptop kan vervolgens met het pass-thru-programma de beveiliging worden ontgrendeld.
Volkswagen Groep
Sinds de introductie van de Volkswagen Golf VIII maakt de Volkswagengroep gebruik van beveiligde diagnose. Dit wordt “Schutz Fahrzeug Diagnose” (SFD) genoemd. Wanneer een module is vergrendeld met behulp van SFD kan deze niet gecodeerd worden en kunnen sommige kalibraties niet worden uitgevoerd. De SFD-beveiliging moet per module in de auto worden vrijgeschakeld. Het is bijvoorbeeld mogelijk om alleen de airbagmodule te ontgrendelen en niet de andere modules in de auto. Op dit moment beschikken nog niet alle modules in de auto over SFD-beveiliging. Het ontgrendelen kan op dit moment alleen nog met de OEM-diagnosetester.
Mercedes
Mercedes introduceerde in 2019 beveiligde diagnose. Wanneer een auto niet is vrijgeschakeld kunnen er geen configuratie-aanpassingen worden gedaan. De beveiliging van de Mercedes is voor een monteur minder zichtbaar omdat de OEM-diagnosetester en sommige after-market-testers deze automatisch vrijgeven. Een Bosch KTS doet dit bijvoorbeeld automatisch. Mogelijk gaat Mercedes op relatief korte termijn de beveiliging verder uitbreiden.
Ondersteuning Remote Diagnostics
Via de AutoNiveau Remote Diagnostics kunnen wij voor de gewenste diagnosefuncties uitvoeren bij auto’s met beveiligde diagnose. Daarnaast bieden wij ondersteuning wanneer de wens is dit met eigen diagnose-apparatuur te doen.